בית חכם לבני גיל הזהב: פתרון פשוט לשדרוג איכות החיים

אם בעבר מקובל היה להסתכל על הזקנה כעל סוג של מחלה או בעיה רפואית, היום כולנו כבר מבינים שגיל הזהב הוא בסך הכל עוד שלב מהותי בחיים – שיכול להיות צוהר לתקופה של אושר, הגשמה עצמית ושלווה. כאשר תוחלת החיים הממוצעת לישראלים חצתה את גיל 82, רבים בעולמות הרפואה, הטיפול והטכנולוגיה פונים לספק את הפתרונות המיוחדים והיעילים לשדרוג איכות החיים של מיליוני הישראלים בני ובנות הגיל השלישי.

אתגרים אלו מלווים כמעט כל קשיש או קשישה – ובייחוד את אלו שבוחרים להזדקן בבתיהם. אם בעבר המגמה העולמית הייתה מעבר לבתי אבות של מרבית האוכלוסייה המבוגרת – כיום ניתן להצביע על טרנד הולך וגובר של קשישים שמעדיפים להישאר בביתם. הבחירה הזו נושאת איתה השלכות משמעותיות, ובהן גם התגברות של אותם אתגרים.

אולם כיום ישנם אינספור פתרונות טכנולוגיים שיכולים להקל על הבעיות הללו: ממערכת מבוססת קול שמאפשרת להחליף משימות רבות שהצריכו בעבר שימוש בטלפון או במחשב, דרך קביעת תרחישי תאורה אוטומטיים שיקלו על התנועה ברחבי הבית, דרך אוטומציה של פעולות שונות שיכולה לחסוך מטלות בית רבות – ועד למערכות אוטומטיות של התראה שיכולות לסייע במצבים רפואיים ואף להציל חיים.

כל אותם פתרונות טכנולוגיים משולבים בבית חכם. מדובר בפתרון טכנולוגי כולל שצובר תאוצה בשנים האחרונות, ועיקרו התקנה של מערכת ממוחשבת ומרוכזת שתנהל פונקציות שונות ברחבי הבית: מהדלקה וכיבוי של האור, דרך שליטה בטלוויזיה ובמכשירי חשמל שונים – ועד למערכות בית שלומדות את הרגלי הדיירים ויודעות להדליק את הדוד או את המזגן מבלי שהדייר יצטרך לטרוח לעשות זאת בעצמו.

בתים חכמים עשויים להתאים במיוחד לבני ובנות הגיל השלישי – שיכולים ליהנות מיתרונות האוטומציה ומהיכולת "להאציל סמכויות" למערכת ממוחשבת שתוריד מכתפיהם את העול של מטלות הבית הרבות. זה מתחיל באור שידליק את עצמו מבלי שנצטרך לצעוד עד למתג – ומסתיים ביכולת שלנו לשלוט בטלוויזיה או במזגן באמצעות פקודות קוליות.

מעבר למערכת פקודות קוליות הוא אולי אחד הצעדים החשובים ביותר לשיפור איכות חייו של הקשיש הממוצע. שלט רחוק או טלפון נוטים לאמץ את העיניים ואת האצבעות – אתגר לא מבוטל לאוכלוסייה שסובלת יותר ויותר מבעיות ראייה או בעיות פרקים. בנוסף, מערכת של פקודות קוליות מורידה את החשש שהטלפון או השלט ילכו לאיבוד וישאירו את הקשיש חסר אונים.

דוגמה נוספת היא תזכורות אוטומטיות ללקיחת תרופות. במקום לסמוך על תזכורות כתובות על הזיכרון שכבר אינו מה שהיה פעם – ניתן להיעזר בתזכורות באמצעות המערכת הקולית, שיוודאו שהדייר יזכור תמיד לקחת את התרופות שלו בזמן.
מדוע כדאי לבני ובנות גיל הזהב להיעזר במערכת בית חכם?

במילה אחת – עצמאות. במקום להיות תלויים בבני המשפחה או באחרים, הבית החכם מאפשר לנו לשמור על רמת תפקוד גבוהה ככל הניתן – תוך האצלת משימות וסמכויות למערכת הממוחשבת. כך ניתן להמשיך בשגרת החיים הרגילה שלנו ובכל זאת לחסוך התרוצצויות מיותרות, רשימת משימות ארוכה מדי או ריבוי מטלות שמכביד על הזיכרון.
מה מאפשרת מערכת בית חכם?

  1. שליטה ובקרה על התאורה: ניתן להגדיר תרחישי תאורה קבועים מראש, כך שהתריסים ייפתחו בשעת היקיצה בבוקר – והאור יכבה את עצמו לפני השינה. בנוסף, ניתן להורות לתאורה להמשיך לפעול בצורה שמדמה שגרת חיים רגילה גם כאשר אנחנו לא בבית – וכך למנוע תשומת לב מיותרת של פורצים. כאמור, פונקציות תאורה אוטומטיות יכולות לחסוך לנו גם הליכה מיותרת למתג. אם נקדיש חמש דקות להגדרת תרחישי התאורה המועדפים עלינו – נחסוך אינספור התרוצצויות שונות.
  2. נגישות: המעבר למערכת ניהול קולי מקל על קשישים המתמודדים עם בעיות ראייה – וגם על אלו שנוטים לשכוח ולאבד מכשירים אלקטרוניים. הגדרות אוטומטיות חוסכות התרוצצויות מיותרות – בדיוק כמו שליטה באור, בדוד או במיזוג האוויר באמצעות כפתור. מנעול אוטומטי יכול להקל על אלו שנוטים לאבד מפתחות – או אלו שמתקשים במוטוריקה העדינה של שימוש במפתח.
  3. חיסכון כספי: מערכת בית חכם מסייעת משמעותית ביעילות הבית, ובייחוד ביעילות השימוש בתאורה, במיזוג אוויר או בחימום המים למקלחת. תהליכי ייעול אלו יכולים להפחית משמעותית את הוצאות החשמל החודשיות – חיסכון שיכול לסייע במיוחד לקשישים.
  4. התראה: באמצעות מערכת בית חכם, ניתן לקבל התראה מראש על פריצה, שריפה, דליפת גז, הצפה או סוגים אחרים של מצבי חירום. התראות אלו יישלחו באופן אוטומטי לקשיש עצמו – כמו גם לאנשי קשר לשעת חירום. בנוסף, הבית החכם יכול להגדיר גם צעדים אוטומטיים להתמודדות עם מצבי חירום – כמו הזעקת כוחות הצלה או ניתוק החשמל.

ומה לגבי ההתקנה? אם בעבר מערכת בית חכם הצריכה פתיחה של קירות והתקנה מחדש של התשתיות הביתיות – היום המצב כבר לא כך. מערכת BSwitch, מאפשרת להתקין מפסקים חכמים חכם שביכולתו לשלוט במגוון עצום של מערכות תקשורת ומכשירי חשמל – זאת מבלי להזדקק לקידוחים בקירות או להתקנה של תשתיות חדשות בבית. המפסק החכם מתלבש על התשתית הקיימת – ומעניק בכל זאת את כל היכולות של מערכת הבית החכם המתקדמת.

חשוב לזכור שמערכות בית חכם עשויות להתאים גם לבתי אבות ודיור מוגן – ואף לבתי חולים. בין היתרונות המשמעותיים של התקנת מערכת בית חכם בבית אבות היא הגברת העצמאות של הדיירים – שמובילה באופן טבעי לשיפור התחושה האישית ושביעות הרצון שלכם. בנוסף, הבית החכם מאפשר ייעול של השימוש במשאבי החשמל והמים – וכך חוסך כסף להנהלת בית האבות.

ניתן לציין גם את האלמנטים הבטיחותיים של הבית החכם, שמצטיין בהתראה על מצבי חירום או אירועים בריאותיים. גם יתרון זה עשוי לשפר את מצבם של הדיירים ולתרום לתחושת הבטיחות שלהם – זאת בלי להוסיף כוח אדם נוסף ובלי להכביד על כוח האדם הקיים.

ומה אם אנחנו רוצים לשדרג את המערכת, להוסיף מפסק פה או שם?

היום זה כבר קל כמו להדביק מדבקה. מתג המדבקה המיוחד של SwitchBee נועד לאפשר חיבור מערכת בית חכם גם במקרים שבהם אין אפשרות לחבר את המפסק לרשת החשמל באופן פיזי. מפסק המדבקה מאפשר לנו שליטה מלאה על מיקומה של נקודת הגישה למערכת הבית החכם – שיכולה להתמקם בדיוק בנקודה הנוחה ביותר לדייר.

דילוג לתוכן